Για το ‘Αμμόχωστος για την Κύπρο’ τζιαι τες εναλλακτικές επιλογές στες επερχόμενες βουλευτικές εκλογές
Αρχικά εφένετουν πως οι Οικολόγοι ήταν να παρουσιαστούν ως μια κάποια εναλλακτική σε σχέση με τα υπόλοιπα κόμματα. Το κόμμα εμπήκεν σε rebranding mode δαμέ τζιαι 2 χρόνια, με τον νέο πρόεδρο, τον Χαράλαμπο Θεοπέμπτου, σιγά σιγά να κτίζει μιαν θετικήν εικόναν, τόσο λόγω της έμφασης του στα οικολογικά προβλήματα τζιαι στα δικαιώματα των ζώων, όσο τζιαι λόγω της μετριοπαθής εικόνας που φκάλλει μέσα που τες παρεμβάσεις του στα κανάλια. Παράλληλα, η Εφή Ξάνθου, η οποία ήταν υποψήφια για τη θέση του δήμαρχου στες δημοτικές εκλογές της Αγλαντζιάς το 2020, εκέρδισε μια ηθική υπεροχή για το κόμμα της, όταν ούλλοι οι υποψήφιοι (συμπεριλαμβανομένου τζείνου που υποστήριζε το ΑΚΕΛ μαζί με το ΔΗΚΟ) εφκήκαν εναντίον της δημιουργίας κέντρου φιλοξενίας ασυνόδευτων ανήλικων προσφυγόπουλων στο Παλλάδιο, με την Ξάνθου να μεινίσκει ως η μόνη υποψήφια που να υποστηρίζει την δημιουργία του, τουλάχιστον ως θέση αρχής [1]. Έχασεν φυσικά τες εκλογές, αλλά εκέρδισε σε ένα ηθικό επίπεδο, φέρνοντας μια περαιτέρω υποστήριξη στο κόμμα που πιο νεαρούς, κοινωνικά προοδευτικούς ψηφοφόρους. Μετά το σκάνδαλο του Al-Jazeera, μέσα που το οποίο οι Οικολόγοι εφκήκαν καθαροί, το κόμμα επροσπάθησεν να προωθήσει πρόωρες βουλευτικές εκλογές τον Οκτώβρη του 2020, φκάλοντας έξω μιαν μαχητική εικόνα, μιαν προοπτική που εσκότωσε με ευκολία όμως τότε το ΑΚΕΛ, το οποίο έτσι τζιαι αλλιώς εφκήκε κερδισμένο που την έξοδο του Συλλούρη που την βουλή, αλλά εκτέθηκεν με την κεντρική σχέση που έισσιεν βουλευτής του στο σκάνδαλο των διαβατηρίων, σε μια περίοδο που επροσπαθούσε απεγνωσμένα να κτίσει την εικόνα ενός αδιάφθορου κόμματος [2].
Ήρτεν όμως το ' Ως Δαμέ' τζιαι οι εκλογές να ξανασαντανόσουν το μικρό, παράξενο μας οικολογικό κόμμα, φκάλοντας για ακόμα μια φορά στην επιφάνεια τον ιστορικά αντιδραστικό χαρακτήρα του. Που την μιαν ένα ψηφοδέλτιο που πέραν που τον Μιχάλη Παρασκευά τζιαι την Έφη Ξάνθου εμπεριέχει έναν ξεκάθαρα ομοφοβικό πολιτικό [3] τζιαι έναν εθνικιστή-ρατσιστή (τον οποίο μόνο μετά που αντιδράσεις εθκιώξαν) [4], που την άλλην το καβαλίτζεμαν του ηθικού πανικού για το "κυβέρνηση στο νότο" του 'Ως Δαμέ' [5] τζιαι η έλλειψη ξεκάθαρης θέσης στο Κυπριακό [6], σχηματίζουν μια τυπική προεκλογική στρατηγική όπου οι Οικολόγοι θέλουν να τους ευχαριστήσουν ούλλους - απορριπτικούς, αντί-ρατσιστές, συντηρητικούς, επανενωτικούς, εθνικιστές κτλ. Το αποτέλεσμα εν μια σαλάτα απόψεων, έλλειψη εμπιστοσύνης για το τι εννα πράξει το κόμμα στο μέλλον τζιαι γενική φθορά στην προσπάθεια του κόμματος να παρουσιαστεί σαν μια πραγματική εναλλακτική. Μια από τα ίδια λοιπόν.
Το κερασάκι στην τούρτα φέτος εν ίσως η γενική αδιαφορία της αντιπολίτευσης στο να αντιπαρατεθεί εναντίον της κυβέρνησης σχετικά με την χαοτική, αυταρχική τζιαι ανεπαρκής διαχείριση της πανδημίας. Μέσα σε ένα χρόνο η κυβέρνηση εκατάφερεν να κλείσει έξω που την χώρα αρρώστους τζιαι φοιτητές, να δημιουργήσει στρατόπεδα συγκεντρώσεως για αιτητές ασύλου, να απαγορεύσει τες διαδηλώσεις, να σπάσει στο ξύλο ειρηνικούς διαδηλωτές, να ενσωματώσει τον στρατό στην αστυνόμευση του πληθυσμού, να κλείσει οριστικά τα οδοφράγματα, να επιβάλει curfew τζιαι έλεγχο διακίνησης των πολιτών, να συλλαμβάνει κόσμο που απλά καλεί σε πορείες στα social media, να επιβάλλει υποχρεωτική, απλήρωτη εργασία σε φοιτητές νοσηλευτικής τζιαι να αναβάλει χαλαρά τες δημοτικές εκλογές στο Λιοπέτρι [7, 8]. Παράλληλα άφησε το σύστημα δημόσιας υγείας σε άθλια κατάσταση τζιαι τους εργαζόμενους στο έλεος της τύχης τους, ενώ η κυβέρνηση περηφανέφκεται για τα rapid-tests ενώ οι εμβολιασμοί κινούνται με ρυθμούς καράολου.
Ούλλα τούτα χωρίς να βρισκούμαστεν σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Επικαλούμενη έναν απαρχαιωμένο αποικιακό νόμο, η κυβέρνηση διοικεί την χώρα αυταρχικά τζιαι εφαρμόζει ότι κανονισμούς θέλει για ότι θέμα θέλει, χωρίς διαβούλευση με την βουλή ή με άλλους κοινωνικούς φορείς, χωρίς διαφάνεια τζιαι χωρίς οποιοδήποτε θεσμικό έλεγχο, την ίδια ώρα που πολλοί δικηγόροι εφκήκαν να χαρακτηρίσουν αντισυνταγματικά αρκετά που τα μέτρα [8], με την Διεθνή Αμνηστία να αναφέρεται πλέον σε παράνομη απαγόρευση διαδηλώσεων στην Κύπρο, μετά τα γεγονότα στην πρώτη πορεία 'Ως Δαμέ' στις 13 του Φλεβάρη [9]. Ανακοινώσεις φυσικά εφκήκαν που διάφορα κόμματα ανά διαστήματα. Οι ανακοινώσεις όμως εν απλά ένα κομμάτι του πολιτικού θεάτρου στην Κύπρο, όπου φαίνεται πως ένα κόμμα κάμνει κάτι, ενώ στην πραγματικότητα κρίνει εκ του ασφαλούς, χωρίς να πιάνει αποφάσεις τζιαι κατ’ επέκταση χωρίς να φορτώνεται ευθύνες, περιμένοντας τες επόμενες εκλογές.
Όταν λοιπόν απαγορευτήκαν οι διαδηλώσεις για δεύτερη φορά μέσα σε έναν χρόνο τον Νοέμβρη του 2020, η ανεξάρτητη βουλευτής Άννα Θεολόγου επροώθησε στην βουλή αλλαγή του Περί Λοιμοκαθάρσεως Νόμου, η οποία θα εμετέφερε την εξουσία έκδοσης διαταγμάτων στη βουλή, σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις ανεξέλεγκτες εξουσίες της εκτελεστικής εξουσίας, κάμνοντας έτσι την κυβέρνηση υπόλογη στη βουλή τζιαι ενσωματώνοντας κάποιο επίπεδο διαφάνειας σε σχέση με τις αποφάσεις [16]. Αν επερνούσεν, η αλλαγή του νόμου θα εδίαν πλέον την εξουσίαν στη βουλή να αναιρέσει διατάγματα, με την δυνατότητα ανατροπής των πιο αυταρχικών αποφάσεων που σχετίζουνται με την διαχείριση της πανδημίας (κλείσιμο οδοφραγμάτων, δημιουργία στρατοπέδων συγκέντρωσης, απαγόρευση διαδηλώσεων, curfew κτλ). Τα κόμματα της βουλής (με το ΑΚΕΛ τζιαι τους Οικολόγους συμπεριλαμβανόμενων) εν αφήσαν το νομοσχέδιο να πάει στην ολομέλεια με την διαδικασία του κατεπείγοντος, πετάσσοντας το μέσα στες επιτροπές της βουλής, μπλοκάροντας έτσι την ψήφιση του που την ολομέλεια, με το νομοσχέδιο να καταδικάζεται σε αιώνια αναμονή. Τόσους μήνες μετά, τζιαι το νομοσχέδιο ακόμα κάθεται σε κάποιο κουτί κάποιας επιτροπής, ενώ η κυβέρνηση συνεχίζει ανενόχλητη να κάμνει ότι θέλει με βάση τον Περί Λοιμοκαθάρσεως Νόμο τζιαι με τα κόμματα να φωνάζουν, πάντα εκ του ασφαλούς, για την παράνομη απαγόρευση διαδηλώσεων, για καταπάτηση δικαιωμάτων κτλ. Η γνωστή υποκρισία της Κυπριακής πολιτικής.
Η περίπτωση της Θεολόγου τζιαι της πρωτοβουλίας των Ανεξάρτητων που εκατάφερε να κτίσει έσσιει κάποιο ενδιαφέρον, τόσο για το ότι η συγκεκριμένη βουλευτής εν η μόνη που επρότεινε κάτι ουσιαστικό για την ανατροπή της αυταρχικής πορείας της κυβέρνησης, όσο τζιαι για το ότι εκατάφερεν, μέσα σε αρκετά αντίξοες συνθήκες, να κτίσει μιαν εκλογικήν πρωτοβουλίαν η οποία έσσιει σοβαρές προοπτικές να κερδίσει έδρες μέσα στην επόμενη βουλή. Παρόλα αυτά, ο μινιμαλισμός που χαρακτηρίζει τους Ανεξάρτητους εν επίσης τζιαι η ποιο μεγάλη αδυναμία τους. Προσπαθώντας να αυτό-παρουσιαστούν ως ανεξάρτητοι πολίτες υπεράνω ιδεολογίας, καταλήγουν να έχουν ένα μινιμαλιστικό μανιφέστο, το οποίο ναι μεν έσσιει γενικές θέσεις αρχής για τη διαφθορά, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την οικονομία, το περιβάλλον κτλ, αλλά χαρακτηρίζεται που ελλείψεις στη λεπτομέρεια των προτάσεων, αφού κανένας άλλος εκλογικός σχηματισμός εν θα φκει ενάντια στην ισότητα των φύλων, κατά της υποστήριξης του Γεσύ, ενάντια στα ανθρώπινα δικαιώματα ή υπέρ της καταστροφής του περιβάλλοντος. Το ότι εκατέβαινε αρχικά σε συνεργασία με το Κίνημα Ενωμένων Κυπρίων Κυνηγών, που για θέση στο Κυπριακό έχουν απλά ένα απόφθεγμα του Ἀριστοτέλη [10], καθώς τζιαι οι γενικολογίες στο μανιφέστο των Ανεξάρτητων τόσο για το Κυπριακό όσο τζιαι για μια σειρά άλλων ζητημάτων [11], δείχνουν τζιαι τα όρια της σοβαρότητας του εγχειρήματος, το οποίο φαντάζει ούλλον τζιαι παραπάνω με καλόπιστο πολιτικό λαϊκισμό. Εν τέλη, οι Ανεξάρτητοι καταλήγουν να εν μια συλλογή προσωπικοτήτων που τους ενώνει απλά η αντιπάθεια τους στα καθεστωτικά κόμματα, παρά ένα ουσιαστικό πολιτικό κίνημα.
Τζιαι κάπου δαμέ εμφανίζεται η πρωτοβουλία ‘Αμμόχωστος για την Κύπρο’, η οποία κατεβαίνει στες εκλογές αρκετά αργοπορημένα, σε συνεργασία με το Κίνημα Κυπριωτισμού. Με ένα όνομα το οποίο συγχύζει το σύμπαν, αφού κάποιοι νομίζουν ότι κατεβαίνουν μόνο επαρχεία Αμμόχωστου, άλλοι ότι έχουν θέσεις μόνο για το Κυπριακό τζιαι άλλοι ότι εν άπλα μια ομάδα προσφύγων, η πρωτοβουλία ‘Αμμόχωστος για την Κύπρο’ έφκαλεν παρόλα αυτά ίσως το ποιο συγκροτημένο πολιτικό μανιφέστο [12], με ξεκάθαρες θέσεις τζιαι προτάσεις, τόσο για το Κυπριακό, την παιδεία τζιαι το περιβάλλον, όσο τζιαι για μια σειρά που άλλα ζητήματα, με το ποιο αδύναμο κομμάτι να παραμένει μάλλον τζείνο της οικονομίας. Ιδεολογικά μπορεί κάποιος εύκολα να τους εντάξει στο ρεύμα του κοινωνικού φιλελευθερισμού, με τις θέσεις τους να χαρακτηρίζονται που την προστασία των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού τζιαι των προσωπικών ελευθεριών, την υποστήριξη στην κοσμική παιδεία, την ανεξαρτησία του κράτους που την εκκλησία, την ξεκάθαρη υποστήριξη ομοσπονδιακής λύσης του Κυπριακού, την προστασία του πολιτιστικού τζιαι περιβαλλοντικού πλούτου του νησσιού τζιαι την υποστήριξη της πολυπολιτισμικότητας.
Σε αντίθεση με το ΑΚΕΛ, το οποίο μετά που εσκότωσε την πρόταση της Θεολόγου για αλλαγή του Περί Λοιμοκαθάρσεως Νόμου, έφκαλε τζιαι θκυό υποκριτικές ανακοινώσεις εκ του ασφαλούς κατά της απαγόρευσης διαδηλώσεων [14, 15], τόσο το ‘Αμμόχωστος για την Κύπρο’ όσο τζιαι το Κίνημα Κυπριωτισμού εστήριξαν τες πορείες ‘Ως Δαμέ’ που την αρχή (με το Κίνημα να λαμβάνει επώνυμα μέρος που την πρώτη κινητοποίηση), εκφράζοντας έμπρακτα την αντίθεση τους προς την αυταρχική διαχείριση της πανδημίας που την κυβέρνηση Αναστασιάδη. Τζιαι καθώς το ΑΚΕΛ προσπαθεί να παρουσιαστεί για ακόμα μια φορά ως ο πολιτικός φορέας της ηθικής υπεροχής, καλόν ένι να θυμίσουμε ξανά ότι πέραν της γενικής αδράνειας του σχετικά με την πορεία αυταρχισμού της κυβέρνησης Αναστασιάδη, την διασύνδεση βουλευτή του τόσο με το κύκλωμα διαφθοράς στην Κύπρο όσο τζιαι με την οικολογική καταστροφή του νησσιού (αχ αυτοί οι αριστεροί developers), επίσης μια χαρά εκαταδίκασε με την σειράν του την αναφορά του ‘Ως Δαμέ’ για το ‘κυβέρνηση του νότου’, μόνο που σε τόυντην περίπτωσην εχρησιμοποίησεν το για να κάμει την δικήν του προεκλογική εκστρατεία κατά του ΔΗΣΥ. Όπως ανέφερεν ο αγαπητός Νεοκλής Συλικιώτης, μέλος του Πολιτικού Γραφείου του ΑΚΕΛ:
“Είναι λανθασμένη αυτή η αναφορά σε συνθήκες κατοχής. Η στήριξη της οντότητας και νομιμότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι ένα σημαντικό όπλο στον αγώνα μας για αποτροπή της οριστικής διχοτόμησης. Όμως, είναι εντυπωσιακή η υποκρισία του ΔΗΣΥ και όσων δεν καταδέχονται να κρατούν τη σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας και όσων ερωτοτροπούν ή καλύπτουν όσους ερωτοτροπούν πίσω από τις πλάτες του λαού για λύση δύο κρατών να κατηγορούν άλλους για έλλειψη πατριωτισμού.” [15]
Βρισκούμαστεν μπροστά σε βουλευτικές εκλογές, όπου εν υπάρχει η πιθανότητα αλλαγής της κυβέρνησης, αλλά απλά η προοπτική αναδιαμόρφωσης μιας βουλής η οποία για έναν τζιαι βάλε χρόνον άφησεν την εκτελεστικήν εξουσίαν να αλωνίζει, με ούλλες τες επιπτώσεις που τούτον είσσιεν προς την περεταίρω πολιτικήν, κοινωνικήν τζιαι οικονομικήν παρακμήν της Κύπρου. Δυστυχώς, για ακόμα μιαν φοράν εν υπάρχει εναλλακτική αριστερή επιλογή στες εκλογές, με τον εξωκοινοβουλευτικό χώρο είτε να υποστηρίζει ΑΚΕΛ, είτε να κρατά στάση αποχής.
Για τους υπόλοιπους που εμάς που ψάχνουμεν κάτι επιτέλους να ψηφίσουμεν, αν όι σαν προοπτική, τότε τουλάχιστον σαν ουσιώδη αντίδραση στην πολιτική τζιαι κοινωνική σαπίλα τούντου τόπου, η πρωτοβουλία ‘Αμμόχωστος για την Κύπρο’ εν η μόνη εναλλακτική επιλογή στες επερχόμενες εκλογές.
Εγώ τουλάχιστον προτιμώ να υποστηρίξω ειλικρινείς επανενωτικούς φιλελεύθερους, παρά υποκριτές αριστερούς.
Α.Π.
Αναφορές
[1] Πολίτης, Μόνο η Έφη Ξάνθου στηρίζει κέντρο ασυνόδευτων αιτητών ασύλου στο Παλλάδιο στην Αγλαντζιά, 24/07/20. https://politis.com.cy/politis-news/kypros/mono-i-efi-xanthoy-stirizei-kentro-asynodeyton-aititon-asyloy-sto-palladio-stin-aglantzia/
[2] Φυλελεύθερος, Καταψηφίστηκε η πρόταση για διάλυση της Βουλής, 23/10/20. https://www.philenews.com/eidiseis/politiki/article/1045355
[3] Πολίτης, Μετά τους Πράσινους – Ψεκασμένους ήρθε και η Πράσινη ομοφοβία, 17/02/20. https://politis.com.cy/apopseis/meta-toys-prasinoys-psekasmenoys-irthe-kai-i-prasini-omofovia/
[4] Καθημερινή, Σε καθεστώς πολυφωνίας οι Οικολόγοι, 26/01/21. https://m.kathimerini.com.cy/gr/politiki/se-kathestws-polyfonias-oi-oikologoi
[5] Οικολόγοι, Καταδικάζουμε την αναφορά για «Κυβέρνηση του νότου» από την κίνηση «Ως Δαμέ», 29/03/21. https://cyprusgreens.org/ws-dame/
[6] Πολίτης, Η πολυσυλλεκτικότητα αιτία τριγμών στους Οικολόγους, 28/03/21. https://politis.com.cy/politis-news/kypros/i-polysyllektikotita-aitia-trigmon-stoys-oikologoys/
[7] Delirium, Για μια Κοινωνία που Συνεχώς Εκφασίζεται: Η Εκμετάλλευση της Πανδημίας από την Κυπριακή Δημοκρατία, 21/11/20. https://cyfootnotes.blogspot.com/2020/11/blog-post_21.html
[8] Delirium, The Exploitation of the Pandemic by the Republic of Cyprus: An Update, 04/02/21. https://cyfootnotes.blogspot.com/2021/02/the-exploitation-of-pandemic-by.html
[9] Amnesty International, Cyprus: Police violence must be investigated and blanket ban on protest lifted, 26/02/21. https://www.amnesty.org/en/latest/news/2021/02/cyprus-police-violence-must-be-investigated-and-blanket-ban-on-protest-lifted/
[10] Κίνημα Ενωμένων Κυπρίων Κυνηγών, Κυπριακό, Χωρίς Ημερομηνία. https://cyprushunters.com.cy/%ce%ba%cf%85%cf%80%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%cf%8c/
[11] Ανεξάρτητοι, Θέσεις Ανεξάρτητων, 2021. https://anex.com.cy/theseis-anexartiton/
[12] Αμμόχωστος για την Κύπρο, Προγραμματικές Θέσεις, 2021. https://famagustaforcyprus.org/#theseis
[13] ΑΚΕΛ, Μέτρα και ενέργειες που να κινούνται στο πλαίσιο της λογικής και της αναλογικότητας, 29/11/20. https://akel.org.cy/μέτρα-και-ενέργειες-που-να-κινούνται-σ/
[14] ΑΚΕΛ, Για τα μέτρα προστασίας ενάντια στον κορωνοϊό, 30/11/20. https://akel.org.cy/για-τα-μέτρα-προστασίας-ενάντια-στον-κ/
[15] Πολίτης, Νεοκλής Συλικιώτης [υποψήφιος βουλευτής ΑΚΕΛ]: «Στις 30 Μαΐου λέμε ως δαμαί», 05/04/21. https://politis.com.cy/politis-news/kypros/synenteyxi-ston-p-toy-ypopsifioy-voyleyti-toy-akel-sti-lemeso-neokli-sylikioti-stis-30-ma-oy-leme-os-damai/
[16] ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΠΟΥ ΤΙΤΛΟΦΟΡΕΙΤΑΙ ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΕΙ ΤΟΝ ΠΕΡΙ ΛΟΙΜΟΚΑΘΑΡΣΕΩΣ ΝΟΜΟ, 11/20. https://archive.org/details/protasi-tropopiisis-peri-limokatharseos-nomou-anna-theologou
Comments
Post a Comment